Blanco sigarettenpakjes? Kabinet onderzoekt verbod op logo’s van tabaksfabrikanten

De verkoop van 'blanco' pakjes sigaretten zonder merklogo's van de fabrikanten kan in Nederland de toekomst zijn. De ministeries van Volksgezondheid en Economische Zaken bestuderen deze maatregel om de verpakkingen minder aantrekkelijk te maken.

Foto: ANP

De verkoop van ‘blanco’ pakjes sigaretten zonder merklogo’s van de fabrikanten kan in Nederland de toekomst zijn. De ministeries van Volksgezondheid en Economische Zaken bestuderen deze maatregel om de verpakkingen minder aantrekkelijk te maken.

Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving door het AD.

Op de pakjes zijn waarschuwende teksten en foto’s nu al verplicht. Maar de verpakkingen zijn nog steeds voorzien van de ‘aantrekkelijke’ merklogo’s, kleuren en lettertypen van de fabrikanten.

Volgens de ministeries is het zogeheten plain packaging één van de opties die worden bekeken. De Tweede Kamer had gevraagd om extra maatregelen tegen aantrekkelijke sigarettenverpakkingen. De plannen moeten voor 1 oktober gereed zijn.

‘Heksenjacht’

Het idee van blanco pakjes is niet uniek. Australië introduceerde de neutrale pakjes in 2012 en was daarmee het eerste land ter wereld. Ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden de pakjes blanco. De invoering ging gepaard met verzet door de tabaksindustrie.

Tweede Kamerlid Erik Ziengs van de VVD ziet weinig in de plannen voor Nederland. Hij is klaar met de heksenjacht op de roker, laat hij weten. Volgens Ziengs zijn andere partijen ,,een soort rupsjes-nooit-genoeg die maar willen blijven sleutelen aan de maakbaarheid van de samenleving. Terwijl wij staan voor het recht van volwassen mensen om zelf keuzes te maken."

KWF Kankerbestrijding is verheugd dat de ministeries nu nadenken over plain packaging, maar benadrukt dat het hier niet zozeer gaat om rokers te laten stoppen. De bedoeling van de maatregel is jongeren niet te laten beginnen met roken. Elke dag raken honderd kinderen verslaafd aan tabak. Jongeren zijn extra gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl

Meer